“Det finns alltid en morgondag” stämde med John Kronhoffs uppfattning om hur en film ska vara. Här syns han tillsammans med Carin och Janne Rönnerling på väg in till filmen. Han var minst lika förtjust på vägen ut
Vad vill du ha av en bra film?
-Underhållning, upplevelse och något att tänka på efteråt, svarade John Kronhoff på väg att se Det finns alltid en morgondag.
Han blev inte besviken.
-Fantastisk, sa John Kronhoff och flera andra vid betygsburkarna.
Filmen fick bästa betyget i Näsets Filmstudios tioåriga historia, ett snitt på 4,8.
Den är också Italiens mest sedda film någonsin, berättade Sydsvenskans filmredaktör Mattias Oscarsson i sin introduktion. Regissören Paola Cortellesi, som också spelar huvudrollen, har grundat berättelsen på sin mormors liv som hunsad hemmafru i Rom. Det är männen som styr och slår. Kvinnor måste lyda och kämpa för sin rösträtt i det tysta. Filmen utspelar sig 1946, när kvinnor i Italien för första gången fick delta i ett val.
Den väckte en enorm debatt i Italien och många kände igen problemet. Vid premiären hade just tre fall av kvinnomisshandel fått stor uppmärksamhet. Ämnet är sorgligt och berörande, men Paola Cortellesi låter publiken slippa se det mest brutala våldet. Misshandeln skildras med musik och vardagslivet kryddas med humor. Paola Cortellesi är välkänd i Italien, men mest som komedienne.
Musiken i filmen fick också mycket beröm av våra medlemmar. Eva Borgström berättade att hon blev tagen av det italienska, eftersom det är en miljö hon älskar och känner väl.
-Fantastisk film, sa också hon utanför salongen.
Lika förtjusta var Charlotte Danielsson och Ann-Kristin Musiolik som syns på bilden ovan.
– Den ska vara en gripande berättelse, skildra skiftande människoöden, vidga ens vyer med nya miljöer och lära ut något nytt, svarade Ann-Katrin Lindskog och Göran Håkansson på frågan om vad som är en bra film.
Göran Håkansson och Ann-Katrin Lindskogs kriterier för en bra film stämmer bra med Näsets Filmstudions strävan
Kerstin Olsson och Irene Amnell uttryckte ungefär samma önskemål på väg in i salongen. De är nöjda med utbudet så här långt.
Kerstin Olsson vill gärna se något gripande och lärorikt
Irene Amnell gillar det mesta på filmstudions program
Gull-Britt Kronhoff, med maken John vid sin sida, minns Madeleine och taxichauffören som en av de bästa filmerna vi visat. Den sämsta var en kinesisk film som vi visade för många år sedan, där en häst blev misshandlad. Hon vill inte se något våld.
Nästa gång, den 25 november, får vi uppleva isländsk miljö. Solitude heter filmen som är den sista på höstens program.
Text: Britt-Marie Bergström
Foto: Karin Nitzsche och Britt-Marie Bergström
190 femmor
233 medlemmar satte betyg på Det finns alltid en morgondag
190 la sin pluss-bit i den 5-stjärniga burken
37 valde 4 stjärnor
6 valde 3 stjärnor
Sydsvenskans filmredaktör Mattias Oscarsson gör sig redo för första introduktionen av fyra. Biohusets chef Nils Melia ser till så att tekniken funkar
Nästan fullsatt i Biohusets nyaste salong