Eva Nilssons recension kan vara en förklaring till de skiftande betygen. Hon tyckte mycket om handlingen i The Scrapper, men stördes av att den ibland blev lite bullrig och stökig
Vårens bästa eller sämsta? Det rådde mycket delade meningar om vårprogrammets sista film, Scrapper. Rekord i tvåor, flera ettor, många fyror och ett antal jublande kommentarer i foajén. Snittet hamnade precis över 3. Hela betyget finns längre ner i inlägget, liksom den presentation av filmen som gjordes av ledamöter i styrelsen, skriven av Svante Ors.
238 medlemmar var på plats. Vi i styrelsen värmdes av alla vänliga tack för den gångna säsongen. Ett gäng medlemmar belönade oss med en chokladkartong, som kommer väl till pass inför kommande filmval. I juni får vi i styrelsen se nya filmer i utbudet från Sveriges Förenade Filmstudior. I juli väljer vi film till höstens program. Kom gärna med förslag på mejl till filmklubb@nasetsfilmstudio.se.
Britt-Marie Bergström
Eva Stjernfeldt var en av många medlemmar som tackade för årets filmer. Hon tycker att vi har gjort bra val
Marianne Dahlskog och Lena Fjellström på väg till eftermiddagsvisning
Ingrid Malmquist
.Tack säger vi, Britt-Marie Bergström och Svante Ors, å hela styrelsens vägnar. Vi ses till hösten, om inte på årsmötet på måndag den 6:e maj. 80 medlemmar har anmält sig till mötet med efterföljande film Fritt Fall. Foto: Karin Nitzsche
3:a för The Scrapper
Betyg 5 stjärnor: 17 st pluss
Betyg 4 stjärnor: 49 st pluss
Betyg 3 stjärnor: 88 st pluss
Betyg 2 stjärnor: 50 st pluss
Betyg 1 stjärna: 8 st pluss
summa 653 stjärnor
212 pluss
Snittbetyg: 3,080188679 0
När vuxen är barn och barn måste vara vuxen
Om man letar i ett lexikon får man veta att Scrapper kan betyda både skrothandlare och bråkstake. Och det är verkligen vad filmens 12-åriga huvudperson är. Hon bor alldeles själv i ett litet radhus i Östra London och har nyligen förlorat sin mamma. För att skaffa pengar till mat snor hon cyklar, målar om dem och säljer dem vidare. Man tycker att socialen och skolan borde reagera över hennes situation men hon är smartare än dem och vi får lära oss några intressanta trick hur man lurar myndigheterna.
En dag dyker dock hennes pappa upp efter många år på Ibiza där han jobbat på ett diskotek och levt ett behagligt tonårsliv. Hans mål är att ta hand om sin dotter men hon trivs mycket bättre med att hand om sig själv. Det visar sig också att pappan har samma inställning som hon när det gäller respekt för andras ägodelar.
Så här har vi ett barn som måste agera som en vuxen och en vuxen man som agerar som ett barn. Det blir givetvis kollision och i filmen får vi följa deras kamp att finna en gemensam spelplan och en lösning på familjeproblematiken.
I rollen som Georgie ser vi en debutant, Lola Campell, som sökte rollen genom att skicka in en video där hon pladdrar på om favoritbutiker och var man köper det bästa godiset, istället för att enligt instruktionerna snällt berätta om sin familj och sina fritidsintressen. Regissören Charlotte Regan förstod att detta var den flicka hon behövde för rollen.
Som pappan ser vi Harris Dickinson som en del känner igen från Ruben Östlunds The Triangle of Sadness. Huvudrollsinnehavarna blev mycket goda vänner under inspelningen och mycket av dialogen har de lekt och improviserat fram.
Filmen har fått priser och nomineringar på många filmfestivaler och Göteborgspostens kritiker skrev: Regissören Charlotte Regan förnyar den brittiska socialrealismen i sin lekfullt begåvade debut The Scrapper.
Svante Ors